Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České Vánoce jsou nejkrásnější!

To prosím netvrdím jenom já, ale i všichni cizokrajní členové naší rodiny. Asi se mi už nepodaří pochopit, jak je možné, že Češi tak trvají na "svém" Ježíškovi a nedali si ho vzít ani dědou Mrázem, ani tlustým dědkem v červeném.  

Upřímně řečeno, fenomén českých Vánoc mi zůstává i přes poměrně pokročilý věk utajen. Každý rok se automaticky se slepou poslušností zařadím do houfu ctihodných matek od rodin a začnu blbnout. Rodina mi tradičně nadává a bráni se účasti na mém předvánočním běsnění. Výhružky, že Ježíšek nepřijde do neuklizeného bytu plného kostiček lega a potrhaných knížek už roky nefungují, takže pokaždé musím vymýšlet nové a nové způsoby, jak je přinutit ke spolupráci. Vlastně se jim ani nedivím, já jako dítě i dospívající slečna jsem vánoční šůrování bytostně nesnášela. Jenže zrovna tahle tradice se mi tak zadřela pod kůži, že si každý rok tohle kolečko po skříních a oknech s vyplazeným jazykem prostě oběhnout musím.

Že se Vánoce slaví v různých zemích různě mi s plnou platností došlo až za pobytu v Ženevě a při návštěvách našich dětí v Kanadě. V Ženevě jsme bydleli ve velikém domě, kde žilo mnoho nejrůznějších národností. Hned vedle nás za poměrně tenkou zdí bydlel severokorejský diplomat se svou ženou a synem. Tak ti na Vánoce poslouchali bláboly jednoho z Kimů, ostatně jako každý jiný  večer. Štěkavý projev v naprosto nesrozumitelném jazyce byl exotickým doplňkem našich koled, takže jsme to po pár týdnech přestali komentovat a spíš jsme se obávali o osud této rodiny v momentě, kdy to tam zmlklo.

Pákistánci a Indové nás sledovali s mírným pobavením, Arabové kupovali dětem stromky a dárky, aby jim to nebylo líto, Asiatům to bylo úplně jedno a Rusové mají všechno jinak a jindy. Švýcaři si kupovali svoje štoly a ve škole byly děti úplně nadšené z českého vánočního cukroví, možná víc než z videa Krtečka.

 Asi každá země má své zvyklosti, ale mně ty české připadají jako jedny z nejbohatších a nejtajemnějších. A ovšem nejpracnějších. Když jsem svým švýcarským známým vyprávěla o mytí oken, pečení několikera druhů cukroví a českých zvycích, nestačily kulit oči. Nakonec mě požádaly o názornou ukázku českých vánočních zvyků. Tak jsem jim uspořádala večírek, na kterém ctihodné členky diplomatického sboru za zvukové kulisy českých koled s gustem pouštěli hořící svíčky ve skořápkách, krájely jablka, ale nejvíc je bavilo házení střevíců, to si zopakovaly i několikrát, byť všechny byly vdané. Možná tomu napomohlo silné svařené víno, dámy poněkud pozapomněly na bonton...

V Kanadě zdobí stromky už začátkem prosince. Svátek je zaměřen hodně na děti a dárky pro ně. Anglofonní koledy mají tu smůlu, že jsou univerzální, takže dneska znějí z každé přiblblé reklamy. Moje skorosnacha z Vancouveru mi vyprávěla, že je tam jeden trh, německý, zaměřený na tradiční řemesla. Stojí se na něj fronty a platí se vstupné. Když jsme jí vyprávěli o Praze rozsvícené mnoha světýlky na stromech a trzích, menších či větších, málem se rozplakala.

V Gabonu se Vánoce slaví velikou a dlouhou mší v kostele, pak děti dostanou nějaké dárky a tím to všechno končí. Není žádné specielní jídlo, ani zvyky.

A já si po všech těchto poznatcích uvědomuji, jak je to tady zvláštně krásné. Anebo krásně zvláštní. Jak přes totalitu, komerci, ruské i americké vlivy vydržel náš Ježíšek. Protože jsou to jeho narozeniny a Ježíšek je přece slaví tím, že dělá radost ostatním. Tak můžeme kupovat dárky, utrácet, přejídat se a taky si třeba na někoho vzpomenout, ale to my ne, to Ježíšek, ten přece slaví. Připomínají nám to naše překrásné vánoční koledy, purpury, úklidy, svařáky, rodina, věčná polotma a věnce a svíčky. A i pro nás, neznabohy, je ten čas tajemný a milostiplný.

 Strašně se těším, až se zase u nás zase všichni sejdou, cizinecká legie ze tří kontinentů. Naše Gabonka se zase bude podivovat nad pojetím ďábla v českých pohádkách. Ne a ne pochopit, že i čert může být dobrák. Naše Kanaďanka, jejíž rodiče se kdysi připlavili do Kanady na člunu z Vietnamu, se zase už nemůže dočkat, až je všechny zavřem do koupelny a budou čekat na zvoneček. A všichni se těšíme na ten čas strávený pohromadě, bez ohledu na vyznání a barvu pleti.

A já jenom doufám, že nadávat začnu teprve až se všichni zase pěkně rozjedou domů a já budu konečně uklízet! Ale ba ne, vždycky to stojí za to!

 

    

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana Palečková | pondělí 4.12.2017 11:04 | karma článku: 35,36 | přečteno: 2239x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Řidička vezoucí dítě obrátila auto na střechu, při nehodě zbořila cihlový plot

7. května 2024  14:17

Rychlá jízda zřejmě stojí za pondělní dopravní nehodou v Sedleci na Orlickoústecku. Řidička vezoucí...

Letouny F-16 budeme považovat za nosiče jaderných zbraní, varovalo Rusko

7. května 2024  14:14

Rusko bude považovat stíhačky F-16 americké výroby za nosiče jaderných zbraní bez ohledu na jejich...

Městské byty za úplatek. Soud popsal fungování mechanismu, dvojice se přiznala

7. května 2024  13:52

Městský soud v Brně dnes rozdal první tresty za korupci při přidělování městských bytů. Při...

Hokej pohlídá 1200 policistů. V sobotu je zaměstná derby na Letné a Rammstein

7. května 2024  13:04,  aktualizováno  13:34

Praha a Ostrava se skoro na tři týdny promění na hlavní města světového hokeje. Od pátku 10. května...

  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik