Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Etika nebo obchod?

Švýcarsko je nádherná země. Hory, jezera, volně se pasoucí krávy, vynikající sýry, skvělé víno. Rozvinutý demokratický systém založený na systému referend, v nichž obyvatelé rozhodují o všem. Idyla. Idyla? 

Když jsme přijeli do Švýcarska, byli jsme mladí a nezkušení. Muž se okamžitě ponořil do práce a jái jsem se starala o naše dva malé syny. Všechno bylo nové a nesmírně zajímavé. Zpočátku jsme si užívali parky plné atrakcí, kluci se pomalu osmělovali a navazovali kamarádství, já jsem se nadšeně ponořila do studia francouzštiny.

První týdny pominuly a nastaly, pochopitelně, první obtíže. Francouzština mi rozhodně nešla tak rychle, jak jsem původně předpokládala. Muž byl velice vytížený a já jsem se potýkala s drobnými všedními obtížemi, jež mnohdy narostly do obludných rozměrů právě díky neznalosti jazyka. Starší syn se urputně domáhal návratu domů, což se ještě zhoršilo s nástupem do školy. Navíc oběma klukům ztrpčoval na hřišti život místní darebák, s jehož matkou naprosto nebyla řeč. Na moje pokusy navázat kontakt v angličtině nebo němčině odpovídala pohrdavým krčením ramen (velice francouzské) a nechápavým: " Pardon?"

"Káčo jedna pitomá," pomyslela jsem si vždycky bezmocně a myslela jsem si to poměrně často i ve škole, kde jsme narazili na velice nepříjemnou paní učitelku. Tak to nám to tady teda pěkně začíná, říkala jsem si, a asi i brzy skončí, poněvadž syn se ne a ne nějak zapojit a s tím čisťounkým, vypulírovaným Švýcarskem sžít.

Navíc jsme museli poměrně často chodit na různé recepce a večeře. Z mé původní radosti - sundám tenisky a džíny, hezky se obleču, nalíčím a vyrazím mezi lidi, kteří nás Čechy musí nutně po sametové revoluci milovat, mě brutálně vyléčila hned první recepce. Všichni švitořili skvělou francouzštinou, v Ženevě se prostě jinak nemluví, a mně dávali okatě najevo, že na takové vyjevence jako jsem já, fakt nikdo zvědavý není. Havel nehavel.

Mohla bych napsat knihu o tom, jak rafinovaně jedovaté dokážou být dámy z nejlepších kruhů, aniž by řekly jediné ošklivé slovo. Další kniha by pak posléze mohla být o tom, jak jsem pro změnu dokázala být večer po akci  nepříjemná já na svého chotě, který, ovládaje perfektně ten proklatě složitý jazyk, strávil krásný večer v kruhu pánů debatujících o vysoce intelektuálních tématech, zatímco já jsem byla nucena poslouchat výrony typu: "A to vy mluvíte doma na svoje děti francouzsky? To nedělejte, s tím vaším přízvukem ty malé chudáky budete akorát plést!"

Ach jo. Ale pořád jsem se snažila pohnout s tou francouzštinou a ještě přesvědčovat syna, že Švýcarsko a Ženeva jsou bezva, i když jsem si už vůbec nebyla jistá, jestli to platí zrovna pro nás. A pak jednoho dne se syn skamarádil se spolužákem, malým Indiánem z Peru, Miltonem, který ho s tím báječným Švýcarskem smířil a já jsem se zase přes psa seznámila s úžasnou Christine, manželku finského velvyslance, která mě zase uvedla mezi dámy, ano, mezi ty protivné dámy, které najednou byly milé a zvědavé a vstřícné. (Až na tu jednu).

Otevřel se nám nový svět, Švýcaři, jak jsme je dosud vůbec neznali. Zvali nás do svých domovů, s opravdovým zájmem naslouchali o dění a vývoji u nás. Najednou jsme vedle těch jejich typických vlastností jako je disciplina, slušnost, pořádkumiluvnost, ale i jistá odtažitost, objevili i jiné. Přirozenou a neokázalou hrdost, vědomí sounáležitosti k národu, jež se projevuje například úctou a společnou oslavou národních svátků. A v neposlední řadě i jejich pojetí přátelství. Žádné bujaré poplácávání po zádech a široké úsměvy v prvních vteřinách seznámení. Zdvořilý odstup a tiché vyčkávání. Ale jestliže vám jednou otevřou své srdce, je to už napořád a nezáleží na věku ani na postavení.

Člověk by mohl jenom závidět. Nádherná příroda, pracovité obyvatelstvo. Světoznámé, spolehlivé výrobky. A přece i v tomhle ráji se najde kaz. Jeden produkt se jim přece jen moc nepovedl. Mám na mysli absolventa jejich báječného, pro normální smrtelníky naprosto nedostupného systému soukromého školství. Kim Čong-un, momentální silně kontroverzní vládce severní Koree, strávil na elitní škole v Bernu dva roky a neřekla bych, že ho život v jedné z nejdemokratičtějších zemí světa nějak zásadně poznamenal. Tak bych si na závěr dovolila přece jen jednu radu. Možná bych oželela to vysoké školné a nepokoušela se vzdělávat děti diktátorů. Zdá se totiž, že to je marná snaha.       

 

  

 

   

 

Autor: Zuzana Palečková | neděle 19.2.2017 23:50 | karma článku: 17,93 | přečteno: 738x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik