Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Gabon 11 - Cesta do Oyemu

Vzdálenost z Liberville do Oyemu činí přibližně čtyři sta kilometrů. Jeli jsme to jedenáct hodin! Hodně zajímavých jedenáct hodin!

Zatímco se ráno na recepci odhlašujeme z hotelu, statný olivrejovaný mladík nakládá naše početná zavazadla na vozík a doprovází nás před vchod, kde nás má vyzvednout objednaný mikrobus. Jenomže tam všichni tvrdneme už nejmíň půl hodiny a náš autobus se stále neobjevuje. Kluci se nudí a začínají zlobit, boy za námi už přešlapuje vedle vozíku a já začínám zuřit. Najednou se ozve Johannin telefon a nám po chvíli hovoru dochází, že jsme v maléru.

Johanna dokončí dlouhou vášnivou diskusi a spokojeně zavře telefon. Šéf dopravní společnosti totiž náhle shledal, že se přepočítal a původně dojednaná cena za odvoz do Oyemu je příliš nízká a tudíž, jestli vážně chceme jet, musíme připlatit. Jenže tvrdě narazil, naše negociátorka se nedala a autobus si prosadila.

Čekáme dál nejméně další půl hodinu, než se konečně objeví kýžené vozidlo. Mikrobus, deset míst, vzhledu nevábného, nicméně stavu pojízdného. Zacouvá k nám, vystoupí dva mladíci a bez jakékoliv omluvy nám mlčky otevřou zadní dveře vozidla. Zevnitř se vyvalí tak děsný puch, že nás to málem porazí. Instinktivně se otočím na Johannu, obracím se na ni ostatně vždycky, když mě něco vyvede z míry. Jenom pokrčí rameny: "Asi mají vztek, že musí jet i bez příplatku. " Pak nasaje vzduch a prohlásí s určitostí: "Asi v tom normálně vozej ryby."

No nazdar. To tedy bude jízda! Chování našich průvodců mě v tom jenom utvrzuje, ani je nenapadne nám pomoci se zavazadly. Nakonec se nám všechno podaří nějak naskládat do zavazadlového prostoru a můžeme vyjet. Nejprve jedeme do domu pro Valentine a Nadju. Valentine k mému zděšení přináší objemný balík plný uzených ryb, zakoupených na cestě z Omboué. Tak tohle bude jízda smrti, pomyslím si, ale nakonec je to už jedno, auto je tím puchem doslova nasáklé, takže jeden balík navíc  nehraje žádnou roli. 

Valentine je ovšem jiného mínění, s řidičem se ostře pohádá a jeho kamaráda bez milosti vykáže z auta. Jak se ukázalo, nebyl to žádný pomocník, ale pouze spolucestující, který se chtěl dostat zdarma do Oyemu.

Vyrážíme. Teprve teď si doopravdy všímám, v jak děsném stavu naše auto je. Sedadla jsou rozvrzaná, potahy špinavé a potrhané. Polstrování dveří neexistuje, vidět je jen železná konstrukce. Bezpečnostní pásy jsou jen na předních sedadlech, vzadu se jede podle hesla zachraň se, kdo můžeš. Všechno to tu kvílí a vrže, o příšerném smradu nemluvě.  Projíždíme periferií Liberville, Nízké podlouhlé domky podél nichž se táhne nekonečné tržiště, řídnou, do popředí se dere prales, asfalt se pomalu ztrácí pod červenou půdou.

Výpadovka z Liberville je katastrofická. Je sice široká, ale plná tak obrovských děr, že se jede téměř krokem. Někdy se stane, že jedou dokonce tři auta vedle sebe a hledají, jak nejlépe tento tankodrom projet. Pak se v protisměru najednou objeví náklaďák, a ten rozhodně uhnout nehodlá. Jede dál, spoléhaje na svoji velikost a sílu, auta proti němu se náhle rozprchnou a za ním se opět vracejí hledat nějakou schůdnější trasu.  Tímhle způsobem se potácíme přes dvě nekonečné hodiny, během nichž nepřestávám litovat svého rozhodnutí jet navštívit oyemskou rodinu. Taktéž myslím na to, že auto rozhodně nemůže tuhle cestu vydržet celou, čili se nabízí otázka, co budeme dělat se dvěma dětmi, spoustou zavazadel a bednou uzených ryb na téhle autostrádě uprostřed pralesa. Ještěže sebou máme dostatek vody, bedýnku s lahvemi vína a dvě lahve whisky.

Asi po sedmdesáti  kilometrech se najednou začne znovu objevovat asfalt. Zázrak, v nějž jsem už skoro nedoufala! Najednou je svět krásný a plný optimizmu! Pouštím sedadlo, jehož jsem se pořád křečovitě držela a začínám se věnovat okolí. Kluci jsou ukodrcaní do tvrdého spánku, takže můžu v klidu pozorovat zvlněnou krajinu, jejíž neskutečnou zeleň jen tu a tam naruší dřevěný domek nebo menší vesnička. Stavby jsou většinou obdélníkového tvaru, jednoduché, trochu připomínající naše stodoly. Skoro všude se na šňůrách třepetá prádlo, mezi slepicemi pobíhají děti. Někde je i pár psů. Někdy jsme vjeli na malý můstek nad nějakou říčkou, kde skupinka žen v pestrých šatech prala prádlo. Byl to neuvěřitelně malebný pohled, ale náš mlčenlivý šofér s námi teď uhání, jako by nás ukradl, takže to nikdy nestačím vyfotit.

Nemohu se nabažit pohledu na prales, vesničky, obydlí a hlavně lidi. Někdy na nás ukazují prstem a volají: "Bílá!" Moc bělochů sem evidentně nejezdí. Přijíždíme k prvnímu check pointu. Poněkud podmračený voják nás zastavuje a rázně otvírá boční dveře minibusu. Bez pozdravu žádá naše pasy. Zatímco mu je ukazujeme, seběhnou se kolem auta děti a s křikem nám nabízejí oloupané mandarinky a pytlíky s nějakým ineznámými oříšky. Nakoupíme a chceme odjet, když tu se ještě přiřítí úplně nejmenší kluk a cpe mi do okna další pytlíček.  Už máme, volá na něj Valentine, ale on odpovídá, to loupala moje babička a já si teda beru dva, poněvadž když to loupala babička, tak to si přece musíme vzít, no ne?

Jedeme dál, chroupeme oříšky a já myslím na to, jestli babička dodržuje hygienu v našem slova smyslu, protože ty oříšky a mandarinky jíme pochopitelně nemyté. Inu, děj se vůle boží!

Už jsme v tom smradlavém vozítku uvězněni pátou hodinu. Chlapci se probrali, snědli mandarinky a pár oříšků, Péťa je naštěstí bedlivý pozorovatel, ale malý Samuel se teď trochu nudí. Nevím jak ostatní, ale já už nevím, jak se na svém ohavném sedadle uvelebit, aby mě nic nebrnělo a netlačilo. Náhle jsem si všimla, že se domky objevují častěji a častěji, prales ustupuje a vtom jsme v regulérním městě, uprostřed hlučného, přeplněného tržiště.

"Jé, tak už jsme tady, to netrvalo ani tak dlouho, to je bezva!" Pochvaluji si. Valentine se na mě pobaveně podívá: " Tohle je město Ndjolé, jsme tak v polovině cesty. Tady se na chvíli zastavíme a najíme se."

Snažím se zakrýt zklamání. Nevadí, aspoň že bude jídlo. Řidič nám zastaví přímo na tržišti, jinde to ani nejde, protože stánky se táhnou celou ulicí do daleka. Valentine mě popadne za ruku a bez dlouhého vysvětlování mě někam táhne úzkou uličkou. Je mi to trochu nepříjemné, protahujeme se kolem sedících mužů, je to totiž ulička barová, všude jsou porůznu stlučené boudy s jedním, dvěma stolky a plastovými židličkami. Je tu narváno, většinou jsou tu muži a civí na mě. Rozhodně nikoli kvůli mému libému zjevu po pěti hodinách jízdy ve smraďochovi, ale prostě kvůli mé barvě kůže. Tímto se omlouvám všem spoluobčanům, ale dojem jsem pravděpodobně udělala nevalný.

Naštěstí se vzápětí zarazíme u jedné z budek, jsou to veřejné záchodky, svitne mi konečně! Zaplatíme nějaké drobné a můžeme dovnitř, jsou tu kabinky jako u nás, jedna je dokonce sprcha. "Ne aby sis sedala," křikne na mě ještě Valentine, tak to, má milá, by mě vskutku ani nenapadlo!

Vracíme se zpět k autu. Přímo na ulici roztáhneme dveře, vytáhneme bagety, sýry a šunku a připravujeme si sendviče. Kolem chodí spousta lidí a ani je moc nezajímá, co to tam provádíme. Žvýkám chleba a koukám kolem. Hned vedle auta je docela velká louka a za ní teče krásná široká řeka. Chtělo by se mi tam jít, řeky, zejména takhle divoké, miluji. Už už chci vyrazit, ale v poslední chvíli mě Johanna drapne za paži. Vůbec jsem si totiž nevšimla, že z druhé strany přišel nějaký pán, otočil se k nám zády, rozepnul si kalhoty a zcela jednoduše si tam ulevil. Byla to totiž místní loučka čůrací.

Načež se v našem minibuse rozpoutala vášnivá diskuse. Johanna trvala na tom, že se zavřeme do auta a dojíme tam, poněvadž zůstat venku v blízkosti močového paloučku jí připadalo naprosto nemístné. Já jsem oponovala tím, že v autě je to stokrát horší, neboť pán byl od nás poměrně daleko a puch v autě zase hodně blízko a zavřená okna a dveře podle mě nepřipadaly v úvahu. Zatímco jsme s téměř vědeckým zaujetím pitvaly, co je pro zdraví naše a našich dětí horší, Valentine odněkud vytáhla balíček z palmového listu, obřadně ho rozbalila a ejhle, byla to ryba s maniokem. V kabelce ještě měla příbor a ubrousky. Úplně mi tím složitým stolováním vyrazila dech. Do toho začal remcat řidič, proč maman začíná jíst, když už všichni skončili a měli bychom tedy jet, neb cesta je ještě dlouhá a on rozhodně nechce jet pralesem za tmy. Mohou tam být divoká zvířata a též kamerunští banditi.

 Mozek mi nějak ztěžkl. Ještě chvíli jsem sledovala hádku Valentine, která klidně pokračovala v jídle, a čím dál víc rozčileného šoféra a pak jsem se zcela jednoduše sebrala, obešla auto, z kufru vyštrachala lahev whisky a k úžasu kolemjdoucích si pořádně si lokla. Nabídla jsem i synovi, přijal s povděkem. Stáli jsme tam dva bělouši a čekali, jak se to všechno vyvrbí.

Valentine si způsobně utřela ústa ubrouskem, hádku s šoférem uťala prohlášením, že ona už řídila, když on ještě nebyl na světě, a zavelela k odjezdu. Mně ke sledování krajiny a občasnému focení přibyla ještě milá povinnost (nikdo mě však nepověřil) bdít nad naší bezpečností ohledně kamerunských banditů. Zřejmě díky požitému alkoholu a také neotřesitelnému klidu Valentine jsem  však toto ohrožení nebrala nijak vážně.

Za Ndjolé se krajina změnila. Začali jsme stoupat a prales byl stále hustší a nepřehlednější. Najednou se nám otvíraly úchvatné pohledy na rokliny a propasti, plné divukrásných palem, stromů a rostlin. Snad nejkrásnější strom, jaký jsem kdy viděla, se prý jmenuje ravenala a připomíná obrovský slunečník. Mohutné větve se na koncích roztřepí do plochých chomáčů listů, které vytvářejí stovky slunečníčků, jež se slévají v jeden veliký.

Ještě další čtyři hodiny jsme jeli touto překrásnou krajinou, téměř neobydlenou. Scenérie byly tak podivuhodné, že jsme nemohli odtrhnout oči od okýnek. Pak začal padat soumrak a za chvíli byla tma. Naštěstí přibližně za další hodinu se začala objevovat světýlka předměstí Oyemu, ale trvalo nám ještě další hodinu, než jsme dojeli do našeho hotelu. Jedenáct hodin jízdy. Zahlédli jsme opičky a antilopy. Kamerunské bandity žádné.

Na hotelovém dvoře nás čekala rodina nejstarší dcery Joel, jejího manžela Alaina a dvou synů. Bylo to milé přivítání, ale dodnes ho mám tak nějak rozmazané. Po večeři na terase jsem sebrala spícího hrdinu Péťu a uložila rovnou do postele. druhý hrdina Samuel se probral a skotačil by asi až do rána. Toho jsem pro jistotu přenechala rodičům. Teda já vám řeknu, taková sprcha a postel jsou ty nejbáječnější dvě věci na světě!  .       

 

         

      

        

 

 

 

Autor: Zuzana Palečková | pátek 4.1.2019 2:31 | karma článku: 16,76 | přečteno: 504x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Zase jsem to zvorala, ale manžel to snad napraví

Doba koronavirová přináší spoustu problémů a těžkostí, mezi ty méně závažné patří přerostlé hřívy obyvatelstva. Naše rodina na to vyzrála, ovšem až na slabší kusy...

17.4.2020 v 15:19 | Karma: 20,72 | Přečteno: 719x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

S Čínou na věčné časy

a nikdy jinak! Že vás trochu mrazí? Tak to mě taky. Jako malé mně to vysvětloval táta, jenže teď už to nechápeme ani jeden.

10.4.2020 v 11:43 | Karma: 19,66 | Přečteno: 448x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Až ten koronavínus odejde a karanenta zmizí

Nejsme sami, plácáme se v tom napříč kontinenty. Jen ta rána bývají někdy dost trudná. Avšak když si jeden pěkně popovídá sám se sebou, může se nakonec i zasmát.

2.4.2020 v 11:37 | Karma: 13,61 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Další volba za námi

Nejsou lidi, zdálo by se, a proto se musí povolat zálohy. Lidi by byli, jen zdravého rozumu se nějak nedostává.

16.2.2020 v 20:30 | Karma: 13,05 | Přečteno: 431x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Je dobře, že existuje naděje

Nikdy mě čistě ženské sedánky nelákaly. Společnost bez mužů? Nic pro mě! A najednou jsem se ocitla na dámské sešlosti a bylo to skvělé. Zejména proto, že dámy pozvaly Pavlu Gomba. A pak se děly věci!

9.2.2020 v 19:25 | Karma: 14,06 | Přečteno: 552x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Asociální demokracie

Vždy jsem si myslela, že sociální demokracie je strana, která by v parlamentu rozhodně být měla, minimálně kvůli vyváženosti. Už si to nemyslím.

30.11.2019 v 19:27 | Karma: 17,16 | Přečteno: 618x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Musí být zle, aby bylo dobře?

Co to v nás je, že se k sobě za krize chováme skvěle a jakmile nastane blahobyt, jsme člověk člověku vlkem?

23.11.2019 v 23:44 | Karma: 16,97 | Přečteno: 472x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Stávkovat měli i rodiče

Školství není jenom věc učitelů a nejde jenom o platy. Jde o nás všechny, o budoucnost naší země. Všechny by nás to mělo zajímat, rodiče, prarodiče, ale i bezdětné. Jenže moc nezajímá.

15.11.2019 v 23:32 | Karma: 11,94 | Přečteno: 326x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Hrana zvoní všem?

Pěkně jsme si pobyt v Montrealu užili. Pohostinné město plné restaurací, barů, všude v ulicích rozjaření lidé, kteří ještě užívají poslední záchvěvy léta než udeří dlouhá krutá zima. Ne všude ve světě však vládne taková pohoda.

1.11.2019 v 20:21 | Karma: 13,42 | Přečteno: 776x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Imperialismus včera a dnes

Někdy se na nás dějiny usmívají, někdy mračí a někdy se řehtají na celé kolo. A teď mám dojem, že se jenom zlomyslně šklebí.

22.8.2019 v 22:38 | Karma: 12,26 | Přečteno: 482x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Filipova starost o vepřové

Stal se zločin! Zrušili vepřín! Sice je to už trochu dýl, celá aféra malinko vyčpěla a produkce vepřového je uspokojivá, leč s čísly lze kouzlit A ti dávno mrtví? Koho ještě dnes zajímají? Avšak ty klesající preference!.

9.8.2019 v 0:10 | Karma: 24,34 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Měla raději zazpívat

Paní Eva Urbanová, jedna z našich nejznámějších operních div, poskytla Seznamu poměrně obsáhlý rozhovor. Má prý velkou starost o "českou věc" v Národním divadle. Co taková česká věc vlastně obnáší, jsme se však nedozvěděli.

1.8.2019 v 21:15 | Karma: 19,82 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Pískoviště

To je pořád: "Dej mi tu lopatku!" "Nedám!" "Dej ji sem! Jestli mi jí nedáš, tak s tebou nebudu kamarádit a Evička taky ne!" Jenže Evička klidně s uzurpátorem kamarádí. Je to k vzteku, je to k breku. Nepřipomíná vám to něco?

25.7.2019 v 21:50 | Karma: 19,74 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Vážená Okurková sezóno!

Taková banální, nudná věc! Tak všední! A přitom známka dobrého zdraví společnosti. Nám se však nedostává, kolikátou sezónu už?

5.7.2019 v 1:28 | Karma: 12,51 | Přečteno: 318x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Půjdu

Moc tomu nerozumím. Před volbami jsem úctyhodná občanka, po jejímž hlasu je sháňka, ale když se mi pak něco nelíbí, jsem pomatená naiva, co věří bludům. Asi nás na Letné bude víc... .

14.6.2019 v 1:16 | Karma: 23,01 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik