Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Trojské do Chodova na úředním šimlovi

Jeden by řekl, že v dnešní době tak technologicky pokročilé už budeme mít my, občané, komunikaci se státem značně ulehčenou. Že tomu tak vždy není, se dozvíme v momentě, kdy začneme řešit nějaký problém. 

Připadám si tak trochu jako ta poslankyně, co se po porodu dvojčat náhle probudila do reality a zjistila, že na svá robátka bude pobírat nemlich takovou částku, jako kdyby měla jen jedno. Zdálo se jí to tak nespravedlivé, nelogické a pitomé, že iniciovala změnu. I když ta se taky tak úplně nepovedla, protože nyní šťastní rodičové dvojčat berou pouze jeden a půl násobek. Vážení páni poslanci se asi domnívají, že dětičky nakonec nemusí plně jíst denně obě, botičky si taky můžou vystřídat a vůbec, sdílet mohou leccos.

Často jsem se zájmem poslouchala stesky známých na příliš složitá jednání na úřadech, na to, že levice často neví, co dělá pravice, že člověk nikdy pořádně netuší, jaké dokumenty, ověření a potvrzení vlastně má mít. Vyslechla jsem to, a zapomněla.

Všechny tyhle historky jsem si oživila, když jsem začala vyřizovat se svou snachou státní příspěvek v mateřství. Chce s druhým synem ještě rok zůstat doma, než znovu nastoupí do práce, a každá koruna se hodí. Takže jsme se s milou Johankou, miminkem a tříletým Péťou v pondělí vypravily na úřad.

Jediný pohled při výstupu z výtahu mě poučil o tom, že si tam tedy pobudem. Úzká chodba téměř zatarasená dvěma kočárky, tři matky s batolaty na klíně sedí s rezignovanými výrazy na schodech. Prodíráme se do malé čekárny. Vytahujeme lístek s číslem. "Hele Johano, máme štěstí," ukazuji jí číslo 305. Na displeyi u stropu právě naskočilo 299.

"Je to možné?" diví se Johana a má pravdu, protože za chvílí se na tom samém místě objeví číslo 216. No nazdar. Čekárna je stísněná, je tu jen pár židlí, obsazených pochopitelně. Lidi, děti, horko, všude plno oblečení, jež však není kam dát. Taky to zrovna nevoní.

Nicméně musím uznat, že to jde poměrně rychle. Na řadu se dostáváme po necelé hodině. Úřednice, starší paní, pozorně naslouchá, ověřuje přinesené dokumenty. Je celkem příjemná, už už se tetelím, my to snad vyřídíme dneska?

"No jo, to je všechno hezký, ale já potřebuju historii pobytu vaší paní snachy, je cizinka a cizinci mají nárok na příspěvek až po roce pobytu a tady nic takového nemáte. Dojděte si na úřad sociálního zabezpečení, tam vám to dají." Tak nevyřídíme. Zklamaně se snažíme dostat ven. Výtah trucuje, takže .musíme snést kočárek po úzkém schodišti ze třetího patra a k tomu vléct otráveného Péťu, který už toho má taky dost.

Ve středu se všichni zase setkáváme na Smíchovském nádraží. Samuel spí a Péťa mi ukazuje nové autíčko. Má dobrou náladu, rád jezdí metrem. Začíná to dobře, raduju se v duchu, hlavně optimismus!  Cesta metrem je trochu složitější, musíme přestupovat, ale na Můstku je naštěstí výtah. Ten však není v Kobylisích, takže kočár vynášíme po celkem dlouhých schodech. Správa sociálního zabezpečení je v Trojské ulici, naštěstí je to blízko. Úřadovna je světlá, moderní, odsýpá to rychle, do hodiny máme kýžené potvrzení.

Zpátky, dlouhé schody, tentokrát nám pomáhá ochotný mladík, přestup v metru, Samuel se budí a začíná plakat, Péťa začal trucovat už v Kobylisích. Vystupujeme na Smíchově, Samuel řve a Péťa nechce jít dál. Jdeme tedy na rychlý oběd do pizzerie. Samuel nakojen a přebalen, Péťa najeden, hraje si s hračkami a nechce se mu ven, nicméně ho vyvlečeme a vezeme milé paní na sociálku vyplněné lejstro.

Postup už známe. Výtah naštěstí funguje, v chodbičce tři kočárky, ale my se celkem zručně propleteme. Samuel spí, Péťa dostal do ruky mobil a kouká na Křemílka s Vochomůrkou. Čekárnička opět narvaná, vzduch zase nevoní a dal by se krájet. Jedno malé dítě vřeští, ale matku to vůbec nebere, vykládá cosi o hajzlech, co nic nechtějí dát a furt chtějí nějaký papíry. Propadám lehké trudnomyslnosti. Po hodině jsme na řadě. Jiná kancelář (pěkná, světlá, člověk se může i nadechnout), jiná paní, ale stejně milá. Johana vytahuje všechny papíry a já vysvětluju, oč jde.

"No jo ale vy tady nemáte tu historii pobytu." To snad není pravda! Už mi tenhle terminus technicus leze na nervy.

"Jak to? Vždyť nám vaše kolegyně dala tenhle formulář a tady je vyplněnej!"

"Hm, jenže vy potřebujete tu historii a tu vám dají jenom na cizinecké policii. Jo, a musí tam paní jít osobně."

"Jenže my jsme tady byly v pondělí, mluvily s kolegyní a ta nic o cizinecký policii neříkala!" Chce se mi tak trochu brečet a dost řvát.

"Hm, to je bohužel možné, kolegyně je tu nová, tak to ještě moc nezná."

Následující chvíle bych raději vynechala. Řeknu jen to, že mě Johana z kanceláře vytáhla ven za svetr. Tentokrát jsme měly štěstí, výtah fungoval. A když už jsme byly na trase devítky, nasedly jsme na ni a přes celou Prahu jely do Olšanské, na oddělení cizinecké policie, jež díky návštěvám rodiny z Gabonu důvěrně znám. Samuel se probral a tentokrát ani neplakal, ale začal rovnou řvát jako tur,  Péťa naopak usnul. Zatímco Johna kojila, visel mi bezvládně přes ruku, až mi celá zdřevěněla.

Na stanici Olšanská jsme už vystupovaly téměř za tmy. Opět jsme musely vyvléct kočárek do děsivě dlouhých schodů. Statečná Johana ještě měla na rameni spícího Péťu, kterého neprobral ani sílící déšť. Dovlekly jsme se do úřadovny. Tentokrát byla skoro prázdná., trochu mi zatrnulo, ale sláva, ještě je otevřeno. U okýnka stál uniformovaný sympaťák, který se zájmem vyslechl naši story. Už v polovině mého vyprávění nasadil soustrastný úsměv, který mě znepokojil.

"No víte, to je mi líto, oni nám sem pořád někoho posílají, ale my už to sedm let neděláme. Je mi to vážně líto", dodal, když viděl můj vytřeštěný výraz.

Tak jsem si tam trochu poječela, přičemž jsem je nezapomínala ujišťovat, že jich se to netýká, ale prostě si jen tak potřebuju zařvat. Johana seděla celkem nezúčastněně na židli a zírala do blba, Samuel spal a probuzený Péťa si hrál v dětském koutku. 

Všichni se strašně snažili, chtěli Péťovi dokonce darovat jedno z erárních autíček jako bolestné, opravdu nám chtěli pomoct, jenže to nešlo. O naší Johaně se nedozvěděli vůbec nic, ač bušili do počítače, jak uměli. Takže žádná historie pobytu se nekonala. Alespoň jsme se dověděli, že toto potvrzení vydává oddělení na Chodově, dá se tam objednat, ale to by trvalo tak dva měsíce, přičemž mateřská se vyplácí zpětně za tři měsíce.

Venku se už silně rozpršelo, ale na druhé straně schodiště jsme objevily nájezd. Mlčky jsme doklopýtaly na stanici tramvaje. Péťa mi znovu usnul v náručí a Samuel se rozeřval. Vůz byl naštěstí poloprázdný, bylo tam sucho a celkem teplo, Johana mohla křiklouna nakojit, Péťa byl eliminován vyčerpáním, co si člověk nakonec může víc přát?

 

Takže příští týden Chodov. Copak nás tam asi čeká, jaképak překvapení nám státní správa ještě připraví? Vážně nevím, takovou fantazii opravdu nemám. Jenom ve skrytu duše doufám, ale je to opravdu jen takový malý, temný koutek, že třeba si dítě nějakého poslance nebo poslankyně vybralo partnera z ciziny, že se rozhodli žít v naší krásné vlasti, že tady dotyčný cizinec, cizinka začali pracovat, odváděli daně, pak přišlo dítě a s ním žádost o mateřskou se všemi těmito radostmi. Tak že třeba se ten dotyčný poslanec (kyně) naštve a prosadí nějaký zjednodušující zákon. Protože já, ať volím, jak volím, neprosadím vůbec nic.

 

 

 

 

      

 

 

 

 

Autor: Zuzana Palečková | neděle 4.2.2018 22:34 | karma článku: 19,33 | přečteno: 480x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Zase jsem to zvorala, ale manžel to snad napraví

Doba koronavirová přináší spoustu problémů a těžkostí, mezi ty méně závažné patří přerostlé hřívy obyvatelstva. Naše rodina na to vyzrála, ovšem až na slabší kusy...

17.4.2020 v 15:19 | Karma: 20,72 | Přečteno: 719x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

S Čínou na věčné časy

a nikdy jinak! Že vás trochu mrazí? Tak to mě taky. Jako malé mně to vysvětloval táta, jenže teď už to nechápeme ani jeden.

10.4.2020 v 11:43 | Karma: 19,66 | Přečteno: 448x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Až ten koronavínus odejde a karanenta zmizí

Nejsme sami, plácáme se v tom napříč kontinenty. Jen ta rána bývají někdy dost trudná. Avšak když si jeden pěkně popovídá sám se sebou, může se nakonec i zasmát.

2.4.2020 v 11:37 | Karma: 13,61 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Další volba za námi

Nejsou lidi, zdálo by se, a proto se musí povolat zálohy. Lidi by byli, jen zdravého rozumu se nějak nedostává.

16.2.2020 v 20:30 | Karma: 13,05 | Přečteno: 431x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Je dobře, že existuje naděje

Nikdy mě čistě ženské sedánky nelákaly. Společnost bez mužů? Nic pro mě! A najednou jsem se ocitla na dámské sešlosti a bylo to skvělé. Zejména proto, že dámy pozvaly Pavlu Gomba. A pak se děly věci!

9.2.2020 v 19:25 | Karma: 14,06 | Přečteno: 552x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Asociální demokracie

Vždy jsem si myslela, že sociální demokracie je strana, která by v parlamentu rozhodně být měla, minimálně kvůli vyváženosti. Už si to nemyslím.

30.11.2019 v 19:27 | Karma: 17,16 | Přečteno: 618x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Musí být zle, aby bylo dobře?

Co to v nás je, že se k sobě za krize chováme skvěle a jakmile nastane blahobyt, jsme člověk člověku vlkem?

23.11.2019 v 23:44 | Karma: 16,97 | Přečteno: 472x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Stávkovat měli i rodiče

Školství není jenom věc učitelů a nejde jenom o platy. Jde o nás všechny, o budoucnost naší země. Všechny by nás to mělo zajímat, rodiče, prarodiče, ale i bezdětné. Jenže moc nezajímá.

15.11.2019 v 23:32 | Karma: 11,94 | Přečteno: 326x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Hrana zvoní všem?

Pěkně jsme si pobyt v Montrealu užili. Pohostinné město plné restaurací, barů, všude v ulicích rozjaření lidé, kteří ještě užívají poslední záchvěvy léta než udeří dlouhá krutá zima. Ne všude ve světě však vládne taková pohoda.

1.11.2019 v 20:21 | Karma: 13,42 | Přečteno: 776x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Imperialismus včera a dnes

Někdy se na nás dějiny usmívají, někdy mračí a někdy se řehtají na celé kolo. A teď mám dojem, že se jenom zlomyslně šklebí.

22.8.2019 v 22:38 | Karma: 12,26 | Přečteno: 482x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Filipova starost o vepřové

Stal se zločin! Zrušili vepřín! Sice je to už trochu dýl, celá aféra malinko vyčpěla a produkce vepřového je uspokojivá, leč s čísly lze kouzlit A ti dávno mrtví? Koho ještě dnes zajímají? Avšak ty klesající preference!.

9.8.2019 v 0:10 | Karma: 24,34 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Měla raději zazpívat

Paní Eva Urbanová, jedna z našich nejznámějších operních div, poskytla Seznamu poměrně obsáhlý rozhovor. Má prý velkou starost o "českou věc" v Národním divadle. Co taková česká věc vlastně obnáší, jsme se však nedozvěděli.

1.8.2019 v 21:15 | Karma: 19,82 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Pískoviště

To je pořád: "Dej mi tu lopatku!" "Nedám!" "Dej ji sem! Jestli mi jí nedáš, tak s tebou nebudu kamarádit a Evička taky ne!" Jenže Evička klidně s uzurpátorem kamarádí. Je to k vzteku, je to k breku. Nepřipomíná vám to něco?

25.7.2019 v 21:50 | Karma: 19,74 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Vážená Okurková sezóno!

Taková banální, nudná věc! Tak všední! A přitom známka dobrého zdraví společnosti. Nám se však nedostává, kolikátou sezónu už?

5.7.2019 v 1:28 | Karma: 12,51 | Přečteno: 318x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Půjdu

Moc tomu nerozumím. Před volbami jsem úctyhodná občanka, po jejímž hlasu je sháňka, ale když se mi pak něco nelíbí, jsem pomatená naiva, co věří bludům. Asi nás na Letné bude víc... .

14.6.2019 v 1:16 | Karma: 23,01 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik