Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak to prostě je

Reportáž Saši Uhlové rozčeřila vody. Mnozí s ní souhlasí, mnozí ji obviňují z nekalých úmyslů. Ať je to jak chce, tenhle počin za zamyšlení rozhodně stojí. 

Asi před třemi týdny jsem poprvé zaregistrovala rozhovor na ČRo plus s novinářkou Sašou Uhlovou o její investigativní reportáži z prostředí fyzicky náročných, leč špatně placených prací. A rázem jsem se přenesla o hodně, hodně let dozadu, totiž do let osmdesátých, kdy jsem jako maturantka nebyla podruhé přijata na filozofickou fakultu a z trucu jsem šla pracovat jako pomocný dělník do Ústředních skladů hlavního města Prahy.

Kolik jsem si tehdy vydělala, si už opravdu nepamatuju, také to pro mě nebylo až tak důležité. Byla jsem mazánek z dobré rodiny, to jest z rodiny, která mohla a cítila se povinována mě podporovat a vydržovat na studiích. Nedostala jsi se letos, nevadí, dostaneš se napřesrok. Jenomže ve skladech, kde jsem pak rok pracovala, jsem se setkala s lidmi, ženami, pro něž tato práce neskončila za rok nebo za pět, ale to tahání těžkých beden a pytlů z ramp, kam zboží přivezly kamiony a kde největší technický výdobytek byl rudl, byla tahle mizerně placená práce na celý život. Osudy rozličné, lidé dobří i méně dobří, v rodinách, bez rodin, jen s dětmi těžce se protloukající, už tehdy, ve státě dělníků a rolníků.

Poslouchala jsem ten rozhovor a před očima se začaly míhat polozapomenuté a najednou zase zřetelné tváře. Velice přesně jsem rozuměla tomu vyprávění. O navázaných vztazích, o sympatiích a antipatiích, o porozumění a o pocitu zrady, když člověk odcházel a nechával za sebou všechny tyhle  životy, s celou nejistotou, co nás asi čeká, jak se všechny nitě dál povinou, jak tyto osudy, mnohdy velice pohnuté, dopadnou. Dodnes pociťuju dojetí, když si vzpomenu na to, jak mi všechny (no skoro všechny, ale to už je jiná historie) bývalé spolupracovnice vážně upřímně blahopřály k přijetí na univerzitu.

O to víc mě nemile překvapily některé ohlasy na tuhle společenskou sondu. Prý zviditelnit se chce, levičačka.

Tak nevím. Půl roku se nechávat zaměstnávat v nejrůznějších provozech, přicházet mezi cizí lidi, podstupovat nástrahy neznámých situací, to bych se chtěla zviditelňovat asi trochu pohodlněji. Nicméně považuji celý tenhle počin za nesmírně důležitý. Je dobré si uvědomit, že bílé pláště lékařů v nemocnicích se nevyperou samy, že lidi za pokladnou v obchodech sedí hodně hodin a že práce v masokombinátě je asi vážně dost hrozná. Jsou to profese nevyžadující žádné zvláštní znalosti, může je v podstatě vykonávat každý, kdo na to fyzicky stačí. Tím pádem jsou špatně placené.

Je celkem zajímavé sledovat cirkus, který se kolem reportáží strhnul. Kouzelná byla, jako obvykle, reakce pana exministra financí. To já ne, to je lež jako věž, to je předvolební kampaň, to je útok na mě a na moji stranu, to není vůbec pravda, lidi u nás vydělávají mnohem víc! Jenže, bohužel, nebo spíš bohudík, všechno se už dneska dá dohledat. Paní Uhlová měla zřejmě mlhu před očima a pracovala u úplně jiného pana Babiše v nějakém úplně jiném velkopodniku.   Neznám ji a tudíž nevím, jestli je opravdu komunistka až stalinistka, či co, a abych pravdu řekla, je mi to dost jedno. Poslouchala jsem ten rozhovor a spíš mi připadalo, že mluví velmi věcně a situace, které zažila, popisuje dost přesně.

Jenže co teď s tím vším? Je tu dost lidí tvrdě pracujících a špatně placených, to je fakt. Na druhé straně je tu určitý počet občanů, kteří pracovat nehodlají a pouze využívají sociální systém. Jejich životní podmínky se od první skupiny zas až tak dramaticky neliší. Je to spravedlivé? Není, samozřejmě.  Osobně si myslím, že jedním z atributů civilizované společnosti by mělo být to, že zaměstnaní lidé by měli být schopni zajistit aspoň základní potřeby a neřešit, za co uvaří dětem večeři.  

 Ano vím, ekonomové namítnou, že zvyšovat minimální mzdu není reálné, produktivita tomu neodpovídá, nelze podnikatelům diktovat atd atd. To asi opravdu nelze, vůbec si nedovedu představit, že by našemu kamarádovi, venkovskému truhláři stát předepisoval, kolik má platit svým několika zaměstnancům. Pan podnikatel, majitel truhlářské dílny má ruce zrasované celoživotní těžkou prací, pořezané, mozolnaté. Svoje "kluky" rozhodně nevykořisťuje, to by na vsi asi moc neobstál, ale navzdory těžké dřině se musí nějak ohánět, aby firmu udržel a uživil sebe, zaměstnance  a rodinu. "Tak ať zkrachují", pravil jakýsi levicový politik, "když nechtějí zaměstnancům platit, at´ raději skončí!" Ano, tak Pepa skončí, půjde na úřad práce a s ním všichni, kdo u něj pracovali. Rada nad zlato! 

Je to vážně těžká a složitá věc, reportáž řešení nenabízí, ani nemůže, poskytuje pouze pohled na realitu, dosti syrovou. Usvědčuje momentální vládu z toho, že se na lidi, kteří se v drtivé většině neumějí nijak bránit, vykašlala úplně stejně, jako vlády předchozí. Nevím, jestli je to tak levičácké, zajímat se o tuto celkem neznámou oblast společenského života, vnucovat osudy jejích protagonistů politikům, kteří mají tendenci brát si je do huby jenom před volbami? A není to tak trochu věcí nás všech, jak tady budeme žít?

Zatím se tady žije dobře. Jistě, kupní síla je o dost slabší než v západní Evropě, už dávno jsme mohli jezdit moderními vlaky, mohlo tady být metro až na letiště, dálnice máme asi nejdražší a nejblbější na světě. Ale je tu pořád relativně bezpečno. Samozřejmě, člověk musí být opatrný pořád a něco se může stát vždycky, ale je pravda, že například naše kapesní velkoměsto Praha je ve srovnání s ostatními opravdu příjemná a dost bezpečná.

 Často jezdím vlakem, ať přes den v džínách a teniskách anebo večer nastrojená v šatech třeba do divadla. Jednou se mi stalo, že jsem v zimě večer stála na nástupišti na prázdném nádraží. Vlak měl zas zpoždění a já tam v lodičkách mrzla. Najednou se ze tmy vyhouplo asi pět Ukrajinců. V chatrných bundičkách a teniskách asi mrzli mnohem víc než já v kožichu (třikrát fuj a hanba mi, ale furt se mi ho nechce zbavit, je krásnej!). Čekali jsme marně dál a mně začal v hlavě hlodat červík pochybností a strachu: "No, tak to je fajn, ty seš tak blbá, měla´ s jet taxíkem, teď ti tady servou památeční náušnice z uší, kožich seberou, umlátěj, do kolejí hoděj...!"

Kvílelo to ve mně, takže když konečně přijel vlak, byla jsem ztuhlá nejen zimou, ale i hrůzou. Konečně se otevřely dveře a já jsem mohla nastoupit. Jenže v momentě, kdy jsem zvedla nohu, lodička sklouzla z chodidla scvrklého mrazem a zapadla do prostoru mezi vlakem a nástupištěm.

Okamžitě jsem zapomněla na strach z přepadení a ovládl mě vztek. Tak já tady čekám na ten blbej vlak na mrazu, riskuju život, nakonec ta kára přijede a teď tohle? Bezradně jsem tam stála, s bosou nohou pokrčenou a držela jsem se madla dveří a vůbec netušila, co budu dělat.

K mému překvapení přiskočil jeden z těch kluků ukrajinských, klekl na zem, zašátral rukou v  mezeře a lodičku, světe div se, vylovil! Zuby mi zimou a rozčilením drkotaly, takže jsem ze sebe nevypravila ani hlásku, ale mladík mi nasadil tu hloupou botu na nohu a druhý mě postrčil do vlaku, aby nám to nakonec neujelo. Usadili jsme se do vyhřátého vagónu a až do Prahy jsme se tomu smáli

Je to tak strašně levicové, chtít svobodně jezdit vlakem a zažívat spíš tyhle příhody než to, že by mě tam vážně něčím majzli? Anebo bych už tím vlakem večer vůbec nemohla jezdit? Nejsme si všichni rovni, to je pravda. Vždycky budou chudí a bohatí. Teď jde jen o to, udržet snesitelnou míru, abychom nemuseli žít v ghettech. Nesvědčí to nikomu.

     

   

      

 

Autor: Zuzana Palečková | pondělí 2.10.2017 0:37 | karma článku: 21,14 | přečteno: 590x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Zase jsem to zvorala, ale manžel to snad napraví

Doba koronavirová přináší spoustu problémů a těžkostí, mezi ty méně závažné patří přerostlé hřívy obyvatelstva. Naše rodina na to vyzrála, ovšem až na slabší kusy...

17.4.2020 v 15:19 | Karma: 20,72 | Přečteno: 719x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

S Čínou na věčné časy

a nikdy jinak! Že vás trochu mrazí? Tak to mě taky. Jako malé mně to vysvětloval táta, jenže teď už to nechápeme ani jeden.

10.4.2020 v 11:43 | Karma: 19,66 | Přečteno: 448x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Až ten koronavínus odejde a karanenta zmizí

Nejsme sami, plácáme se v tom napříč kontinenty. Jen ta rána bývají někdy dost trudná. Avšak když si jeden pěkně popovídá sám se sebou, může se nakonec i zasmát.

2.4.2020 v 11:37 | Karma: 13,61 | Přečteno: 423x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Další volba za námi

Nejsou lidi, zdálo by se, a proto se musí povolat zálohy. Lidi by byli, jen zdravého rozumu se nějak nedostává.

16.2.2020 v 20:30 | Karma: 13,05 | Přečteno: 431x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Je dobře, že existuje naděje

Nikdy mě čistě ženské sedánky nelákaly. Společnost bez mužů? Nic pro mě! A najednou jsem se ocitla na dámské sešlosti a bylo to skvělé. Zejména proto, že dámy pozvaly Pavlu Gomba. A pak se děly věci!

9.2.2020 v 19:25 | Karma: 14,06 | Přečteno: 552x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Asociální demokracie

Vždy jsem si myslela, že sociální demokracie je strana, která by v parlamentu rozhodně být měla, minimálně kvůli vyváženosti. Už si to nemyslím.

30.11.2019 v 19:27 | Karma: 17,16 | Přečteno: 618x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Musí být zle, aby bylo dobře?

Co to v nás je, že se k sobě za krize chováme skvěle a jakmile nastane blahobyt, jsme člověk člověku vlkem?

23.11.2019 v 23:44 | Karma: 16,97 | Přečteno: 472x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Stávkovat měli i rodiče

Školství není jenom věc učitelů a nejde jenom o platy. Jde o nás všechny, o budoucnost naší země. Všechny by nás to mělo zajímat, rodiče, prarodiče, ale i bezdětné. Jenže moc nezajímá.

15.11.2019 v 23:32 | Karma: 11,94 | Přečteno: 326x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Hrana zvoní všem?

Pěkně jsme si pobyt v Montrealu užili. Pohostinné město plné restaurací, barů, všude v ulicích rozjaření lidé, kteří ještě užívají poslední záchvěvy léta než udeří dlouhá krutá zima. Ne všude ve světě však vládne taková pohoda.

1.11.2019 v 20:21 | Karma: 13,42 | Přečteno: 776x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Imperialismus včera a dnes

Někdy se na nás dějiny usmívají, někdy mračí a někdy se řehtají na celé kolo. A teď mám dojem, že se jenom zlomyslně šklebí.

22.8.2019 v 22:38 | Karma: 12,26 | Přečteno: 482x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Filipova starost o vepřové

Stal se zločin! Zrušili vepřín! Sice je to už trochu dýl, celá aféra malinko vyčpěla a produkce vepřového je uspokojivá, leč s čísly lze kouzlit A ti dávno mrtví? Koho ještě dnes zajímají? Avšak ty klesající preference!.

9.8.2019 v 0:10 | Karma: 24,34 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Měla raději zazpívat

Paní Eva Urbanová, jedna z našich nejznámějších operních div, poskytla Seznamu poměrně obsáhlý rozhovor. Má prý velkou starost o "českou věc" v Národním divadle. Co taková česká věc vlastně obnáší, jsme se však nedozvěděli.

1.8.2019 v 21:15 | Karma: 19,82 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Pískoviště

To je pořád: "Dej mi tu lopatku!" "Nedám!" "Dej ji sem! Jestli mi jí nedáš, tak s tebou nebudu kamarádit a Evička taky ne!" Jenže Evička klidně s uzurpátorem kamarádí. Je to k vzteku, je to k breku. Nepřipomíná vám to něco?

25.7.2019 v 21:50 | Karma: 19,74 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Vážená Okurková sezóno!

Taková banální, nudná věc! Tak všední! A přitom známka dobrého zdraví společnosti. Nám se však nedostává, kolikátou sezónu už?

5.7.2019 v 1:28 | Karma: 12,51 | Přečteno: 318x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Půjdu

Moc tomu nerozumím. Před volbami jsem úctyhodná občanka, po jejímž hlasu je sháňka, ale když se mi pak něco nelíbí, jsem pomatená naiva, co věří bludům. Asi nás na Letné bude víc... .

14.6.2019 v 1:16 | Karma: 23,01 | Přečteno: 649x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik