Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo za to může?

To se nikdy pořádně nedozvíme. Avšak můžeme si být jisti, že se jedná na všech možných úrovních a neustále. Jenom ty výsledky se jaksi nedostavují a lidé na obou stranách, nebo kolik jich vlastně je, umírají pořád.    

"Mami, můžu se na něco zeptat?" Hlas mojí dcery je poněkud ostýchavý. "Já vím, je to děsný a já sama si vůbec neumím představit, že by nás to postihlo a je mi to opravdu moc líto, ale dneska celý den řešíme tu ubohou českou paní, co jí zabili v Egyptě, ale skoro vůbec jsme neřešili ty dvě Němky, co umřely před ní. To je pro tebe vážně tak důležitý, že to byla Češka? Jo a slyšela jsem pána, co říkal, taková hezká ženská! To jako kdyby byla ošklivá, tak by jí byla míň škoda nebo co? A vždycky když se něco stane, tak všude ve správách hned dodávají, ´není známo, že by se to týkalo českých občanů´, ale týká se to jiných, taky jsou to lidi, ne?"

Teda holka, ty mi dáváš: "No já nevím, máš pravdu, asi se o tom víc mluví, zasáhlo mě to silně. Asi že je to někdo ze stejného prostředí, důvěrně známého. Jakože jsme na jedný lodi, tak něco. Nevím. Asi že se s tou paní můžu víc ztotožnit, že pochází odtud, je jedna z nás, umím si tak zhruba představit, jak žila, co dělala. Jak se tam asi těšila. A její rodinu, to mi ani neříkej!"

"Já vím, mami, ale ty dvě Němky, ty jsou přece taky z našeho kulturního prostředí, ne? Těch ti nebylo tak líto? A proč se vždycky říká, a taková hezká ženská to byla?"

"Bylo mi jich líto! Ale prostě, no já nevím, máš pravdu, jsou to naši sousedi, je to všechno šílený, nespravedlivý, děsný! Všechno to byly mladý ženy, měly rodiny, příbuzný, přátele a najednou tu nejsou, zmizej tímhle hrozným způsobem! Co všechno měly před sebou! A s tím hezká nehezká, to máš pravdu, to je takový klišé blbý, přece to je úplně jedno!"

"A mami, a těch lidí v tom autobuse nebo co to bylo, co je rozjel tank, aby zabránil výbuchu, těch ti líto nebylo? Byly tam prej i děti mezi nima, ty přece za nic nemůžou, ne?"

Bylo mi jich líto, strašně mi jich bylo líto! A vůbec je mi líto, že je všechno jinak, tolik nenávisti a nebezpečí a hrozných smrtí. Je mi nesmírně líto všech ubitých turistů, a máš pravdu, moje hloubavá holčičko, je jedno, odkud jsou, vždycky je to nesmyslná tragédie. Je mi líto a nemůžu se koukat na záběry vyhladovělých dětí v Sýrii a Jemenu, na rozbořená města, vybombardovaná do poslední cihly. Pociťuju nesmírnou lítost, ale zároveň obavy při pohledu na nekonečné záběry uprchlíků, malých dětí v blátě, žen v šátkách a odhodlaných mužů.        

"Mami? A kdo za to všechno vlastně může?"

Hlavou mi blesknou záběry amerických, ruských a tureckých stíhaček a bombardérů nad zničenou Sýrií. Nakonec i jejich vlastní letadla se tam prohánějí s kdovíjakou náloží. Saúdskou Arábií beztrestně a nekontrolovaně devastovaný Jemen. Spousta rozzuřených hladových bezdomovců odhodlaných pomstít své mrtvé.

"To opravdu nevím, bylo by to asi na dlouhé vysvětlování a konce se my stejně nedoberem. Co dělá OSN a všechny důležité mezinárodní organizace kromě nekonečných jednání též netuším. Teď se tam na nějaký post dostala česká diplomatka, tak to se jistě pohnou kontinenty. Vím však určitě, že všechny tyhle nebezpečné eskapády, nezodpovědná dobrodružství, nepřehledné konflikty a bezohledné ekonomické zájmy v naprosté většině odnesou nevinní lidé na plážích, hotelích, muzeích, letištích a nádražích. Třeba zrovna té paní by bylo líto těch malých dětí, taky nevinných, na té "druhé straně".  Nikam žádné vojáky ani stíhačky neposlala. Jen se chtěla vykoupat v moři a zemře rukou fanatika s vymytým mozkem."

"A mami?"

"Už ne, miláčku. Dneska už ne. Naleju si trochu vína, dopíšu tenhle blog a to je tak všechno, co s tím můžu dělat, víš?"

Autor: Zuzana Palečková | neděle 30.7.2017 23:39 | karma článku: 15,86 | přečteno: 382x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54,  aktualizováno  16:34

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. V úterý odpoledne o tom informovala na svém webu....

Žalobce žádá pro Limberského a společníky peněžitý trest za vydírání

23. dubna 2024  16:32

Peněžitý trest navrhuje státní zástupce pro čtyři aktéry schůzky v karlovarské kavárně, kterou...

Byla tam snaha mě zpochybnit, řekla Hynková Vrbová u soudu s Cimickým

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  16:18

Je důležité, aby se na oběti sexuálního násilí nahlíželo jako na ty, kterým se má věřit, ne je...

Na sídlišti v Písku někdo zastřelil ročního psa, majitel se teď bojí o děti

23. dubna 2024  16:15

Neznámý člověk za bílého dne střelil vzduchovkou mladou fenku na zahradě na píseckém sídlišti...

  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik