Nad Kirunou zavlála česká vlajka

9. 04. 2017 21:52:52
Dne 7.4. 2017 vylétla ze základny Švédské vesmírné korporace (SSC) do vesmíru raketa zkonstruovaná inženýry Airbusu. Projekt je organizován Evropskou vesmírnou agenturou (ESA). Vedle vlajek zúčastněných států vlaje i vlajka česká

Do projektu byla vybrána i kanadská univerzita McGill se svým programem hybridního plamenu a jeho využití. Kolikrát já to už slyšela, hybridní plamen! A pořád dost dobře nevím, co to vlastně je. Což je úplně jedno, hlavní je, že to ví náš Honzíček. Je to jeho vášeň a ta vlajka tam vlaje díky němu.

Pořád se nám ten kluk snažil něco o tom svém plameni objasňovat, ale, hlavně tedy já, jsem mu říkala, Honzíčku, prosím tě, nevysvětluj mi to, já tomu stejně nerozumím, hlavně, že vám to plápolá. A někdy to plápolalo víc, někdy míň, stálo to mnoho úsilí, odříkání a času. Kluk by už dávno mohl vydělávat jako mechanický inženýr, ale roky se potlouká v malinkých bytečcích a počítá každý dolar, poněvadž ten plamen mu učaroval. No jo, studenti a doktorandi, to jsou hlavy chytré se zadkem holým, to ví každý.

Život na univerzitě však skýtá mnohá potěšení. Hlavně z vlastního výzkumu, z té neuchopitelné akademické svobody, kde je člověk odpovědný sobě a druhům v bádání a někdy z těch pár peněz ze stáží a publikací. Jak ráda vzpomínám na to, kdy jsi mě pozval za mého zimního pobytu v Montrealu na večeři do korejské restaurace a pak do doktorandského klubu na whisky. Mrzlo až praštělo a my jsme se nocí zpívajíce potáceli do toho tvého minibytu v centru Montrealu. Přiznám se, nechala jsem protentokrát plavat mladou rodinku tvého bratra i s batoletem a naprosto nezodpovědně jsem v tom klubu řádila až do brzkých ranních hodin. Bylo mi pak sice dosti blbě, ale vzpomínám na to moc ráda.

Taky vzpomínám, jak jsme ti radili, nech už toho, už máš věk, usaď se, najdi si práci (a já myslela i holku), ten tvůj plamen, prosím tě, co to vlastně je (pravda, nechápem to moc dodnes), kam to povede, jakou to má budoucnost. No a vidíš, dneska u Kiruny vlaje i česká vlajka, poněvadž jsi tam ty, Honzíčku.

A my jsme v pátek, v 11.30, celá rodina, zůstali přilepeni na počítačích. Po letech se totiž měl "okotit" vesmírný program renomované univerzity McGill ve spolupráci s Evropskou vesmírnou agenturou (ESA), na němž se, asi docela významnou měrou, podílel i náš Honzíček.

A okotil. Bez dechu jsme pozorovali majestátný start rakety. Byli jsme předem upozorněni, že pokud se to z jakýchkoliv důvodů nepovede, bude zmařeno mnoho let práce a nakonec i peněz. Vždycky mě fascinoval ten pomalý, pro mě naprosto nepochopitelný rozjezd rakety z rampy a pak následné zrychlení. Tentokrát jsme byli jaksi osobně zainteresováni a můžu vám říct, sledovat tohle z přímého přenosu a něco o tom vědět, je věc docela jiná, než to vidět třeba ze zpráv. Byli jsme všichni napjati jak struny a čekali jsme, jestli se ještě něco na poslední chvíli nezhatí.

Honza nám pak popisoval, že v místnosti bylo přítomno asi sto lidí. Pokud by se jenom jeden nedostavil ve stanovený čas, celý projekt by byl okamžitě zastaven. Někdo zainteresovaný by se mohl třeba divit, ale už se na této základně vážně stalo, že jeden pán, politik jakýsi (žádné jiné profesi se tohle zatím nepodařilo) odjel ze základny i s ID kartou, kterou zapomněl při odchodu odevzdat (no co, někdo to vždycky zaplatí a tihle pánové nesou odpovědnost pouze politickou, na rozdíl od ostatních) a celý projekt se tehdy musel zastavit.

Nicméně teď se vše zdařilo. Raketa vylítla a bleskově zmizela v oblacích. Dosáhla výšky skoro sedm set kilometrů a pak se pomocí padáku snesla k zemi. Před letem zazněly sirény, a to bylo znamení, při kterém se všichni místní (okolo tisíce lidí), musí okamžitě schovat do krytů. V místnosti těch sto lidí napjatě sledovalo průběh. První začali jásat airbusovci, to byli zodpovědní za vzlet rakety. Pak, po dlouhých vteřinách, zařvali McGillovci (parta našeho Honzíčka, prosím). Plamen se rozvinul, jak všichni chtěli. Potom ječely doktorandky z biologie, jejich bakterie se taktéž chovaly způsobně a jak měly. Všechno se povedlo a nastalo všeobecné veselí a objímání.

"Já mu to závidím," řekl můj manžel a podezřele se mu leskly oči. Já jsem bulela celkem nepokrytě, ale ode mě se to už tak nějak čeká. Naše Zuzanka, toho času na prázdninách, jen mlčky koukala s očima plnýma slz na obrazovku, má bratry moc ráda, jsou to její vzory, a v koutku duše si určitě říká, počkejte, až já vynaleznu nějakou bakterii, třeba taky někam poletí. Nejstarší syn volal: "Viděli jste to?" (má nás tak trochu za internetové blbce). Děda přilít s rozčepýřenými vlasy, aby nic nezmeškal: "No to je úžasný, chápete to?" Vůbec, ale hlavně že to vylítlo, dědo.

"Tak kdy bude meeting ke shrnutí, neradi bychom se namazali před ním," pravil prý vážený profesor McGillský hned poté.

"Žádný meeting, jdem oslavovat všichni!" zařval airbusák.

Zatím jsme s Honzíkem ještě nemluvili, asi vyspává. A já mu to nebudu říkat, ale je mi vážně fuk, že mám staré auto a nejezdíme do daleka na dovolené. Sledovat vzlet rakety takhle osobně, to stojí za všechny prachy světa, to mi věřte!

PS: Kdyby nějaký vážený čtenář chtěl pochopit více, odkaz najdete v komentářích.

Autor: Zuzana Palečková | neděle 9.4.2017 21:52 | karma článku: 10.52 | přečteno: 275x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jiří Kačír

V USA je standard jen 10 dní dovolené ročně a ne každá firma nabízí volno o všech svátcích

V posledních letech jsem se několikrát zajímal o možnostech práce v USA. Na toto téma jsem četl řadu názorů a článků, realita pracovních podmínek v této zemi mi trochu vzala iluze.

29.3.2024 v 16:04 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 30 | Diskuse

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 18.60 | Přečteno: 257 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 12.27 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 159 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 960

Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...