Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cizinec není našinec?

Vždycky jsem si myslela, že jsem nezávisle myslící osoba a že se nenechám jen tak lehce ovlivnit. A ejhle! Stačí malý konflikt a napovrch tedy vyplují věci!

Celí promrzlí jsme seděli se synem a malým vnukem v útulné kavárně. V parku se už vydržet nedalo a maminka pořád nešla a nešla. Objednali jsme si kávu a kakao pro mrňouse.  A zatímco on v tichosti sledoval příhody krtečka na videu z mobilu, my jsme tlachali a náramně si užívali společně strávený čas po dlouhé době.

Po chvíli mamča dorazila. Platili jsme, sbírali věci a mezitím jsme naslouchali výkladu snachy o důležitosti důsledné výchovy. Hodně to teď řeší, chlapeček se začíná vzpouzet a prosazovat svoji vůli a ona má strach, aby mu to nezůstalo. Ovšem pro dvouleté dítě je toto prvotní období vzdoru typické, s tím nikdo nic nenadělá. Je pravda, že někdy je tato svobodná vůle na veřejnosti značně problematická. Takže nás po této odborné přednášce ani moc nepřekvapilo, když chlapeček schválně upustil právě podanou lahev s vodou na zem.

Chtěli jsme ji zvednout a urychleně kavárnu opustit, ovšem zodpovědná matka nepovolila: „Ne, musí to sebrat a podat nám to, nemůže pohazovat věci jen tak.“

S tím nelze než souhlasit, věci se na zem neházejí a vůbec, ať to kouká sebrat, pacholek jeden. Společnými silami jsme kulíškovi vysvětlili, že tohle se opravdu nedělá a že lahev musí mamince přinést.  K našemu překvapení se kluk pro lahev opravdu vydal, sehnul se pro ni, avšak pak ji zase spustil na zem, načež lahev se odkutálela pod židli, na které, ouha, seděl nějaký pán.

„Tak tohle by tedy nešlo, seber to a odnes mámě nebo basama fousama, už ti jednu majznu,“ vložila jsem se, poněkud nediplomaticky, do výchovného procesu. Gabonská maminka výrazu basama fousama moc nerozuměla, majznu naštěstí taky ne, kluk zřejmě ano, poněvadž se mlčky vplížil pod židli a lahev skutečně přinesl. Než jsme však stačili zajásat nad nenadálým úspěchem, všimla jsem si, že pán, sedící na dotyčné židli se otočil a pozoruje nás.

„Omlouváme se, nic si z toho nedělejte, on vám nechtěl nic udělat, jenom se mu tam zakutálela lahev, my už stejně jdeme,“ chtěla jsem celou aférku rozverně zakončit a konečně vypadnout z kavárny, ovšem se zlou jsem se potázala.

„Mám vás už plný zuby,“ pravil ten pán. „Tady se absolutně nedá pracovat!“ A to už řekl hodně vztekle. Úplně mě vykolejil. Celý lahvový výstup trval tak pět minut, víc ne, navíc se odehrál v relativní tichosti, chlapeček svůj vzdor manifestoval poměrně ukázněně.

„No jenomže tady nejste ve svým byru, ale v kavárně, na veřejném prostoru,“ syn byl z nás nejpohotovější.

Muž vyskočil až židle s rachotem odskočila: „O co ti jde?“ a hnal se na něj. Instinktivně jsme se mezi ně s Johannou vrhly. Snažily jsme se tohle absurdní drama utnout v počátku, leč nepodařilo se nám to. Muž trval neustále na svém, chce pracovat a my ho rušíme, my zase, kavárna je veřejný prostor a nikoli kancelář. Nejvíc mě však podráždilo, že se zásadně obracel pouze na syna, nás dvě naprosto ignoroval. Situace došla tak daleko, že chlapík si začal sundávat brýle a vyzývat syna na souboj.

Během konfliktu jsme všichni přešli plynule na francouzštinu a já jsem si uvědomila, že v jinak bezchybné češtině jsem slyšela neparný akcent. Muž zřejmě pocházel z oblasti Maghrebu. Dokonale padnoucí oblek, kvalitní košile, luxusní boty na straně jedné a poznámky typu: „ Zklidni si svou rodinu!“ a totální přehlížení nás žen na straně druhé. Že nás dvě s Johannou naprosto ignoroval, mě rozzuřilo snad nejvíc. Nakonec mě to vyprovokovalo k jisté podlosti: „Jo tak imigrace?  Já se zastávám imigrantů? Tak to teda budu muset přehodnotit názory, zatraceně!“

„Ach jo,“ vzdychla moje gabonská snacha hned vedle. „Já jsem vlastně taky imigrantka.“

„To je něco jinýho, přece!“

Samozřejmě, to je něco jinýho, protože tebe, milá Johanko, známe a jsi naše. No je fakt, že si naprosto neumím představit, že bys na někoho vřeštěla na veřejném místě, a vlastně ani doma jsem tě nikdy neslyšela ječet. A vůbec! Zatímco se mi tyto myšlenky honily hlavou, situace se ponenáhlu uklidnila. Muž se zase usadil za svůj stůl a my jsme opustili kavárnu. Avšak jistá pachuť zůstala.

„To je děsný, tohleto. Člověk jde do kavárny a neví, jestli z ní taky vyjde,“ rozumovala jsem. „Marná sláva, to může bejt oblíknutej jak manekýn, ale ty zvyky, ta kultura.  O co vlastně šlo?  Taková blbost! Taková reakce přehnaná! Celá aféra s lahví trvala maximálně pět minut, kluk ani necekl a je z toho málem mezinárodní konflikt!  Už jsme dávno mohli být pryč a teď jsme všichni zbytečně naštvaní!“

„Ach jo, mámo!  Neblázni, copak ty si myslíš, že tady se to neděje? Že tady se lidi nehádaj? Mýmu kamarádovi nedávno vyrazil skinhead v noci v tramvaji zub, prostě se mu nelíbil. Čech Čechovi! A navíc si myslím, že tenhle člověk žádný imigrant nebude.  S největší pravděpodobností je to český občan. A úplně klidně může mít jednoho z rodičů Čecha. Jako tvůj vnuk!“

Tak to má synáček trochu pravdu, bohužel.  Zrovna nedávno jsem se ve vlaku dozvěděla, jaká jsem kráva, když jsem vybídla teenagera, aby uvolnil místo pánovi s berlemi. A i když byla tahle dnešní  hádka nepříjemná, ostatně jako každá hádka, nepocítila jsem za celou dobu strach, nějak jsem si byla jistá, že by mně nijak neublížil.

Čím víc jsem o konfliktu přemýšlela, tím víc mi docházelo, že jsem se zachovala nekorektně. Ve vzteku jsem honem honem hledala slabinu protivníka a neváhala jsem se s ní vytasit. A i když jeho reakce byla, podle mého názoru, poněkud přehnaná, neměla jsem vytahovat imigrantskou kartu. (Navíc to imigrant evidentně nebyl).  Docela mě překvapilo, jak rychle jsem zapomněla na své zásady a názory.

Pohybu lidí nezabráníme. Na našince můžeme narazit i v těch nejzastrčenějších koutech planety a v naší zemi dnes už žije dost cizinců z nejrůznějších zemí. Je na naší vládě a odpovědných orgánech, aby nás ochránili před eventuálním nebezpečím.  Ale na nás je, aby o naší zemi a i o nás lidé hovořili se zájmem a uznáním a ne jako o místu, kterému je lépe se vyhnout.

 

Autor: Zuzana Palečková | neděle 13.11.2016 21:29 | karma článku: 18,77 | přečteno: 1130x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik