Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vážená paní Časlavská!

Zase jsem něco prošvihla. Mrzí mě to moc. Pořád mám asi dojem, že je času dost, že se musí naskytnout nějaká dokonalá příležitost, a najednou je pozdě. Můžu si to v duchu i nahlas opakovat třeba stokrát, ale Vám už to neřeknu.

Poslední rozloučení už proběhlo, ale já Vás mám pořád plnou hlavu.  A stydím se.

S Vaším jménem jsem se poprvé setkala už jako malá holka.  Pro mě jste byla krásná plavovlasá princezna, jejíž účes jsem se hodiny marně snažila napodobit před zrcadlem. Tehdy jste zahrnula  naši zemi a tedy jaksi i nás všechny přívalem medailí a nečekanou slávou. Závanem cizokrajného světa a osudu. To když jste se vdávala v Mexiku. Jak nezvyklé, opravdová star, jejíž fotky plnily seriózní časopisy i bulvár po celém světě.

Jenže pak jste se vrátila a za to půvabně smutné odklonění hlavy na stupni vítězů přišel drahý účet. A nebyli to jenom soudruzi, kteří ho vystavili, přidaly se i ty zapšklé nepřející hlasy, které se tak nějak vždycky ozvou v momentě, kdy i u nás zazáří nějaká kometa. „Co si o sobě myslí, svatba v Mexiku, kolik to stálo, kdo to platil,“ slýchala jsem a moc jsem tomu tehdy ještě nerozuměla.

Čas běžel a za kráskou se zavřela voda. Strana a vláda se uměly moc dobře postarat o nepohodlné a naštvaný a deptaný národ si svoje hrdiny nijak nebránil. Vy jste žila svůj život, snažila jste se v rámci omezených možností pomáhat nové generaci a víc o Vás asi věděla jen hrstka přátel.

Po revoluci jste pookřála a začala se angažovat.  Asi se Vám, jako mnoha jiným, zcela nečekaně otevřely nové možnosti a Vy jste jich plně využila. Začala jste pracovat v mezinárodním olympijském hnutí a Vaše slavné jméno naší zemi zřejmě všude otvíralo dveře.

A pak zase přišla katastrofa.  Došlo k rodinné tragédii.  Váš syn dostal milost od prezidenta Havla a já si dodnes vzpomínám na články a úvahy, které celou událost doprovázely. Muselo to být otřesné, procházet tím vším a ještě čelit mediálnímu tlaku.  Vůbec mě neudivuje, že jste se stáhla z veřejného prostoru do ústraní a už se nechtěla nikde angažovat.

Zase jsme na vás zapomněli. Potýkala jste se depresemi, možná s osamělostí. „Včera jsem viděla Čáslavskou na nádraží, nějak se mi nelíbila,“ řekla paní u nás v samoobsluze. Nevěděla jsem dosud, že jste bydlela v Černošicích. Před dvěma lety se u nás pokládal základní kámen stavby nové sportovní haly. Mezi lidmi procházela starší drobná usměvavá blondýnka. Byla mi povědomá. Pak jste pronesla pár vět na tribuně, no jasně, Čáslavská je to!

Mluvila jste hezky. O dětech, ať se jim v hale líbí a hlavně, ať tam chodí. Pořád mě to nutkalo jít za Vámi a říct Vám něco pěkného. Jenomže jsem za živého boha nemohla přijít na to, co. Napadaly mě samé pitomosti a čím víc jsem se snažila, tím to bylo horší. Dívala jsem se na Vás, hloupě se usmívala a přešlapovala na místě. Takže to nakonec dopadlo tak, že jste se, pořád usmívající, sama procházela mezi lidmi a já jsem Vám nic pěkného neřekla. 

A teď mě to strašně mrzí. Hala  už stojí, byla jste při otvírání. Léčila jste se. Dneska už je pozdě, už Vám nikdo nic pěkného, ale ani ošklivého neřekne. Je to pro mě poučení, určitě byste mě neodbyla. A já, bohužel, až nyní vím, co jsem Vám tehdy měla říct. Řekla bych Vám, jak moc jste pro tenhle národ byla důležitá, jak si Vás vážím a jak mi to došlo vlastně až teď. Jak jste byla výjimečná, nádherná, neokázale statečná. Jak je mi líto, že jsme někdy tak divní, že nemůžeme za někým prostě přijít a říct mu, že jsme na něj moc pyšní. To raději čekáme, až už mezi námi nebude a pak chceme vystrojit státní pohřeb, politici vedou řeči o významné osobnosti, přínosu státu, světu atd atd.

A přitom by možná těch pár slov od nás „obyčejných“ lidí bylo někdy mnohem, mnohem víc…

 

 

 

 

 

 

Autor: Zuzana Palečková | neděle 18.9.2016 17:03 | karma článku: 21,67 | přečteno: 810x
  • Další články autora

Zuzana Palečková

A proč?

Hlídám dva malé vnuky, takže tisíc otázek, začínajících věčným proč, mě za den spolehlivě uondá. Jenže jsem zjistila, že já sama se až nezdravě často ptám taky tak...

4.3.2021 v 18:19 | Karma: 20,13 | Přečteno: 678x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Obyčejný covidový den

Tak jsem se během covidové pandemie zase ochytřila o další termín - adiktologická poradna. Nikdy jsem neuvažovala o využití těchto služeb, ale při shlédnutí posledních zpráv jsem pochopila, že už je možná načase

18.2.2021 v 15:25 | Karma: 19,35 | Přečteno: 689x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Mělo to smysl!

Zachránit se za cenu popření sebe sama anebo umřít v pravdě? Dává to ještě dneska smysl? Ano, dává! Každý národ, který si váží své svobody, si připomíná své mrtvé!

2.7.2020 v 21:37 | Karma: 16,43 | Přečteno: 446x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Balkán? Balkán!

Někdy nad něčím nebo nad někým ohrnujeme nos a vůbec si neuvědomujeme, že to i nám zvoní hrana a že my sami se topíme v tom samém marasmu. Tak bůh s námi se všemi!

25.6.2020 v 22:24 | Karma: 26,52 | Přečteno: 862x | Diskuse| Společnost

Zuzana Palečková

Co by kdyby

Asi nejsem sama, kdo usilovně přemýšlí nad tím, co nás to postihlo a proč. Jestli to náhodou není varování našemu plemeni, že se tu už roztahujeme přespříliš. A jaká bude naše odpověď? Vezmeme rozum do hrsti?

28.5.2020 v 22:07 | Karma: 14,64 | Přečteno: 398x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  9:48

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Soud rozhodne v případu upálení družky. Bylo to italské manželství, říká obžalovaný

25. dubna 2024  9:45

Krajský soud v Brně dnes vyhlásí rozhodnutí v případu muže, kterého obžaloba viní z vraždy družky v...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 159
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 960x
Jsem Zuzana Palečková. Jsem dcera, manželka, máma, maman půlky Gabonu, tchýně gabonská, babička Čechogabončete a mám touhu se tak trochu vyjádřit

Seznam rubrik